Центр надання адміністративних послуг

Петрівсько-Роменська територіальна громада

05.12.2023 14:28

СТРАТЕГІЧНЕ ПЛАНУВАННЯ РОЗВИТКУ ТЕРИТОРІЙ

656f26da92e2c__SEO3786-thumb-600x315.png

Стратегічне планування на місцевому рівні

В Україні впродовж останніх 5-7 років накопичено певний досвід у сфері стратегічного планування розвитку територіальних громад. Починаючи з 2015-16 років, коли утворились перші об`єднані територіальні громади, окремі з них підготували та затвердили власні стратегії розвитку, виходячи з наявного правового регулювання для розробки регіональних стратегій розвитку, досвіду регіонального стратегічного планування та методичної допомоги з боку різноманітних програм і проектів міжнародної технічної допомоги. Разом з тим, із прийняттям у 2022 році змін до Закону України «Про засади державної регіональної політики» в Україні з’являється чітка система трирівневого  стратегічного планування (держава-регіон-громада), якими передбачено розробку для всіх територіальних громад власних стратегій розвитку. З цією метою, а також для впорядкування всіх методичних підходів Мінрегіоном спільно з експертами у сфері регіонального розвитку наприкінці 2022 року прийнято Наказ № 265 від 21.12.22 «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо порядку розроблення, затвердження, реалізації, проведення моніторингу та оцінювання реалізації стратегій розвитку територіальних громад».

Окрім цього, для практичного застосування Методичних рекомендацій експертами ГО «Інститут громадянського суспільства» підготовлено Методичні рекомендацій щодо розробки стратегій громад: Практичний посібник та Інфографіка. Стратегічне планування у громаді.

Стратегічне планування на регіональному рівні

Методичне забезпечення розробки регіональних стратегій розвитку передбачено Постановою КМУ від 04.08.23 р. № 816 Деякі питання розроблення регіональних стратегій розвитку і планів заходів з їх реалізації та проведення моніторингу реалізації зазначених стратегій і планів заходів»

Стратегічне планування на державному рівні

Механізми розроблення Державної стратегії регіонального розвитку України і плану заходів з її реалізації, а також програм регіонального розвитку передбачені відповідними порядками, які затверджено Постановою КМУ від 04.08.23 р. № 817 “Деякі питання розроблення Державної стратегії регіонального розвитку України і плану заходів з її реалізації та проведення моніторингу реалізації зазначених Стратегії і плану заходів”

Державна стратегія регіонального розвитку на 2021-2027 роки, яка є основним планувальним документом для реалізації секторальних стратегій розвитку, координації державної політики у різних сферах, досягнення ефективності використання державних ресурсів у територіальних громадах та регіонах в інтересах людини, єдності держави, сталого розвитку історичних населених місць та збереження традиційного характеру історичного середовища, збереження навколишнього природного середовища та сталого використання природних ресурсів для нинішнього та майбутніх поколінь українців.

Інфографіка. Державна стратегія регіонального розвитку  на 2021-2027 роки

Внаслідок збройної агресії російської федерації проти України з’явилися нові виклики розвитку і Державна стратегія регіонального розвитку на 2021-2027 роки (ДСРР-2027) потребує актуалізації, уточнення оперативних цілей та завдань, а також приведення у відповідність окремих положень у зв’язку із прийняттям змін до базового закону «Про засади державної регіональної політики».

Експертами ГО «Інститут громадянського суспільства» підготовлено відповідні аналітичні матеріали та пропозиції щодо актуалізації ДСРР-2027:

Аналітична записка щодо питання про нову редакцію ДСРР-2027, формулювання оперативних цілей та завдань

Пропозиції щодо завдань для досягнення оперативних цілей ДСРР-2027

Інфографіка щодо завдань для досягнення оперативних цілей ДСРР-2027: Дерево цілей

Функціональні типи територій

Аналітична записка щодо визначення в Україні функціональних типів територій

Функціональні типи територій інфографіка

Узгодження планувальних документів для відновлення та розвитку

Територіальні громади та регіони сьогодні знаходяться в процесі розробки власних планувальних документів стратегічного та просторового характеру. При цьому вони стикаються із проблемами певного дублювання робіт та змісту між планувальними документами, які визначені двома різними законами: «Про регулювання містобудівної діяльності» та «Про засади державної регіональної політики».

Традиційно в континентальній системі права застосовується принцип, що один закон має лише один предмет правового регулювання. Проте останніми роками цей принцип певним чином було дещо нівельовано внесенням змін до Закону «Про регулювання містобудівної діяльності», у якому з`явилось регулювання сфер, що очевидно не належить до містобудування, а є більш притаманним для сфери планування регіонального/територіального розвитку.

Суперечності та дублювання у планувальних документах потребують вирішення у зважений спосіб і в досить короткі терміни.

Для спрощення системи стратегічного планування розвитку територіальних громад і планування відновлення необхідно внести зміни до двох законів «Про регулювання містобудівної діяльності» та «Про засади державної регіональної політики», вилучивши із закону «Про регулювання містобудівної діяльності» планувальні документи, які не належать до містобудівної документації, водночас встановити додаткові вимоги до змісту стратегії розвитку територіальної громади та плану відновлення у законі «Про засади державної регіональної політики». Також необхідно передбачити окремі умови, при настанні яких, при плануванні відновлення, необхідно розробляти містобудівні планувальні документи.

З метою врегулювання всіх розбіжностей та узгодження двох законів експертами ГО «Інститут громадянського суспільства» в рамках проєкту «UA-EU: Згуртованість і Розвиток», що реалізується за підтримки Проекту USAID «ГОВЕРЛА» підготовлено відповідний законопроект.